Mambo! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jenthé Adriaens - WaarBenJij.nu Mambo! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jenthé Adriaens - WaarBenJij.nu

Mambo!

Blijf op de hoogte en volg Jenthé

02 Februari 2016 | Tanzania, Arusha

Hej Belgenland

Hoe is het weer ginder? Hier echt supergoed! Ooh sorry, maar ik hou er zo van om die vraag te stellen in mijn situatie! :D Als jullie willen, kunnen jullie mij terugpakken door te zeggen dat jullie altijd elektriciteit hebben (hoewel ik dit absoluut geen hinder vind ;)). Swat, genoeg zever verkondigd. Tijd voor wat nuttige informatie.

De mensen die mijn vorig blogbericht gelezen hebben, weten dat ik vorige week voor de eerste keer de school bezocht heb. Ik kan jullie al meteen zeggen dat ik verkocht ben. Het is een enorm groot domein met de nodige aandacht voor de natuur. Er zijn ook enorm veel leerlingen (wel 1500!!), maar ze hebben wel voldoende ruimte in de klas en op de speelplaats (althans in de lokalen die ik gezien heb). Tijdens die eerste dag kregen we een rondleiding van Jackie, één van de coördinatoren van iThemba. Op die manier zagen we de sportterreinen, de toiletten/douches, de plantentuin, de klaslokalen, de watertank, de overdekte ruimte waar drama gegeven wordt... Het eerste lokaal waarmee we kennismaakten, was 'the Library'. Dit is de plaats waar alle vrijwilligers samenkomen voor te eten, overleg... In dit lokaal vinden ook 'the Remedials' plaats, waar ik later meer over zal vertellen. Verder hebben we hier en daar geholpen met knippen, naamkaartjes en foto's op de banken timmeren... We mochten immers nog niet echt beginnen werken, omdat we eerst een werkvisum moeten hebben. Dat zal er hopelijk morgen zijn.

Nadien was het tijd voor het weekend. We hebben een rustig weekend gehad. Zaterdag hebben we opnieuw Arusha City verkend. Deze keer zijn we ook naar een lokale markt geweest, wat best wel gezellig was. Ik denk dat het qua volk een beetje vergelijkbaar is met de zondagmarkt in Heist-op-den-Berg. Het grote verschil is wel dat de 'kraampjes' hier dichter bij elkaar staan. Zondag hebben we wat gewerkt aan onze taken (ja, dat moet jammer genoeg ook gebeuren). 's Avonds hebben we het weekend wel leuk afgesloten met een etentje met (bijna) alle vrijwilligers. Het etentje was bedoeld als afscheid voor een vrijwilligster. Zij keert immers morgen terug naar Duitsland. Ik heb tijdens het etentje nog nooit zo hard gesnakt naar brood. Yeah, it was very spicy!

Gisteren en vandaag zijn we opnieuw naar school geweest. Gisteren heb ik 'the Remedials' bijgewoond. Dit houdt eigenlijk in dat je met de kinderen extra gaat oefenen op het lezen en rekenen. Vandaag heb ik SEN (Special Educational Needs) bijgewoond. SEN is een beetje vergelijkbaar met het Buitengewoon Onderwijs van België. In Baraa Primary School is SEN onderverdeeld in twee klassen. Wij hebben allebei deze lessen bijgewoond, omdat wij hiertussen moeten kiezen voor ons verdere programma. Deze keuze werd intussen gemaakt. Ik zal ondersteuning bieden in SEN. Sharis zal 'the Remedials' voor haar rekening nemen.

Mijn programma zal er als volgt uitzien:
• maandag:
o 8u00-10u00: rekenen
o 10u00-10u30: pauze
o 10u30-12u30: lezen
o namiddag: sportactiviteiten, voorbereidingen, naverwerkingen, helpen waar nodig, coaching van de leerkrachten
• dinsdag:
o 8u00-10u00: rekenen
o 10u00-10u30: pauze
o 10u30-12u30: lezen
o namiddag: sportactiviteiten, voorbereidingen, naverwerkingen, helpen waar nodig, coaching van de leerkrachten
• woensdag:
o 8u00-10u00: rekenen
o 10u00-10u30: pauze
o 10u30-12u30: knutselen
o namiddag: sportactiviteiten, voorbereidingen, naverwerkingen, helpen waar nodig, coaching van de leerkrachten
• donderdag:
o 8u00-10u00: rekenen
o 10u00-10u30: pauze
o 10u30-12u30: muziek (drum & dance)
o namiddag: sportactiviteiten, voorbereidingen, naverwerkingen, helpen waar nodig, coaching van de leerkrachten
• vrijdag:
o SEN geen school
o sportactiviteiten, voorbereidingen, naverwerkingen, helpen waar nodig, coaching van de leerkrachten

Intussen kregen we ook nog goed en wat minder goed nieuws. Ik zal beginnen met het goede nieuws. Toen we daarstraks op de kalender keken, bleek het dat de vakantie voor Baraa Primary School al op 18 maart start. Dit wil zeggen dat we twee weken vakantie hebben, in plaats van één week. Ik spreek van goed nieuws, omdat we nu veel meer tijd hebben om ook verdere verplaatsingen, die in een weekend niet mogelijk waren, te maken. Toch zorgt het voor gemengde gevoelens. Het betekent immers dat we nu slechts zeven weken op de school aanwezig kunnen zijn. Aangezien we waarschijnlijk al enkele weken zullen nodig hebben om ons aan te passen, is dit niet de ideale situatie. Achja, we maken er gewoon het beste van tijdens die zeven weken. Ik heb er alvast veel zin in. Zoals ik al zei, is er ook minder goed nieuws. Omwille van de verkiezingen in Zanzibar op 20 maart, is het mogelijk een te groot risico om naar Zanzibar af te reizen. Aangezien dit op onze to-do-lijstje stond, vinden we dit toch wel enorm jammer. Gelukkig zijn er nog andere leuke plaatsen om naartoe te gaan. Volgend lijstje hebben we gisteren samengesteld:
• Arusha National Park
• Maji Moto (= Hot Springs)
• Moshi
• Arusha Waterfalls
• Tarangire
• Lake Manyara
• Ngorogoro
• Serengeti
• Meserani Snake Park
• Lake Duluti
• Materuni
• Zanzibar & Stonetown OF Lushoto en Tanga

Dit is de voorlopige lijst. Andere suggesties zijn natuurlijk welkom ;). Het is ook nog niet zeker dat we ze allemaal zullen doen.

Alvorens ik afsluit, wil ik nog een laatste iets melden. Je kan kinderen van de school sponsoren. Het zou 250 euro per jaar of 21 euro per maand zijn om een kind te steunen. Met het geld kan het eten, het uniform... van het kind betaald worden. Voor heel wat kinderen is dit echt noodzakelijk. Er zijn kinderen die niet dagelijks kunnen eten. Als je in Tanzania bent, kan je zelfs je sponsorkindje en zijn/haar familie ontmoeten. Als dit niet lukt, kan ik voor een foto, knutselwerk... zorgen van het kind. Als je interesse hebt, mag je mij altijd een berichtje sturen op Facebook.

Groetjes van mezelf en de vele muggenbeten die erbij horen ;)
xxx

  • 02 Februari 2016 - 17:08

    M & P ;-):

    Leuk verslagje. We zijn blij dat het jou daar bevalt, en kijken telkens uit naar jouw dagelijkse verslagjes ;-)
    Hier geen zon, maar ook geen muggenbeten :-).
    Verder alles oké.
    Grts aan Sharis, en de rest van de bende, vanwege de rest van de bende hier. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenthé

< And then I realised adventures are the best way to learn. >

Actief sinds 29 Sept. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 5129

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 01 April 2016

Op avontuur in Tanzania

Landen bezocht: